Asociace reklamy v místě prodeje POPAI CE ve spolupráci s mediální agenturou OMD Czech již sedmým rokem zveřejňuje výsledky projektu monitoringu reklamy v místě prodeje. K dispozici jsou tak v Česku informace o objemu investic do in-store komunikace v letech 2010 - 2016 a také informace o jejich struktuře.
Informace o každém trhu jsou nutným předpokladem k základní orientaci na něm a zároveň poskytují podklady pro strategická rozhodnutí subjektů, které v oboru reklamy v místě prodeje působí. Úkolu data sesbírat a publikovat za český trh reklamy v místě prodeje se ujala POPAI CE (oborová asociace sdružující společnosti působící na trhu in-store komunikace) v úzké spolupráci s mediální agenturou roku OMD Czech.
Sběr dat probíhá kontinuálně od jara roku 2011 na třech různých úrovních, které měly za cíl zmapovat investice do produkce reklamních médií v místě prodeje. Celkovým objemem trhu in-store reklamy rozumíme finanční objem reprezentovaný reklamními nosiči vyrobenými společnostmi se sídlem v ČR a objemem dovezených POP prostředků ze zahraničí na náš trh.
V současné době většina FMCG společností svá POP zadává a vyrábí na lokálním trhu a zároveň sami neexportuji do jiných regionů. Nejčastější výjimkou je Slovensko, u kterého je obvyklé, že některé nadnárodní společnosti vyrábí a dodávají na tento trh POP media přes české pobočky.
Celkový objem investic do reklamy v místě prodeje vznikl součtem tří částí monitoringu. Celkový finanční objem investovaný do produkce prostředků reklamy v místě prodeje za rok 2016 v České republice tvořil 7,5 miliardy Kč. V roce 2016 došlo na tomto trhu k výraznějšímu 11% nárůstu (loni o 7%).
Bohužel na trhu neexistují srovnatelné informace o investicích do produkce v ostatních mediálních kanálech. Ty jsou však v in-store komunikaci výrazně dominantní. Přímé srovnání investic do produkce POP komunikace s celkovými investicemi do ostatních médií je proto obtížné. Pro orientační představu je ve zprávě uvedena tabulka s daty z monitoringu inzerce od společnosti Nielsen Admosphere. Uvedené hodnoty vychází z btto, resp. z ceníkových cen bez běžně poskytovaných slev a bonusů. Některé mediální agentury a experti odhadují reálné, resp. netto investice na přibližně 40 – 50 % z hodnot uvedených v tabulce. Srovnání těchto údajů o mediálních investicích s investicemi do produkce In-store komunikace z našeho monitoringu je proto pouze orientační.
Typem umístění, který reprezentuje největší objemy investic, jsou podlahové POP prostředky, které narostly na 37 %, následují regálové POP prostředky s 22 %. K pokladnám a obslužným pultům souhrnně směřuje 14 % objemových prostředků. Nástěnné a fasádové POP prostředky dlouhodobě navyšují svůj podíl – v roce 2016 na 19 %.
Dalším pohledem jsou produktové kategorie, pro které byly POP nosiče využity. Nejčastější produktovou kategorií jsou podle očekávání Potraviny s 24 % finančního objemu, následované Kosmetikou (15 %, pokles o 4 procentní body oproti 2015) a Nápoji (11 %). Dlouhodobě rostou kategorie Služeb a Spotřební elektroniky. Naopak klesají podíly kategorií Kosmetika a drogistické zboží a Nápoje.
Celou zprávu o výsledcích monitoringu trhu reklamy v místě prodeje najdete v příloze.
Čistý objem trhu reklamy v místě prodeje vzrostl o 11 % (713,53 KB) |
© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.cz | Webdesign & SEO | Build on ReflexCMS