Koncem letošního května uspořádala asociace POPAI CE další z řady virtuálních seminářů. Ten tentokrát přinesl výsledky výzkumu z oblasti dárkových předmětů, které prakticky potvrdily prezentace některých zajímavých a inovativních projektů.
Opatření spojená s Covidem-19 změnila v našich životech mnohé. Mimo jiné to, jak rychle se můžou vyvíjet digitální technologie a jak se může měnit způsob setkávání se. Průzkum z oblasti dárkových předmětů nicméně potvrdil, jak moc byly v době omezených osobních kontaktů důležité dárkové předměty. Naprostá většina firem s nimi pro budování obchodních vztahů počítá i do budoucna, mění se ovšem některé přístupy.
Skokan roku? Odpovědné předměty!
Už šetření v roce 2019 ukázalo, že 69 % společností používá dárkové předměty k budování obchodních vztahů. Loni jsme se kvůli koronavirovým opatřením nemohli setkávat, což na používání dárkových předmětů kladlo ještě větší důraz. Aktuální průzkum z letošního roku ukázal, že více než polovina firem nějakým způsobem změnila přístup k nákupu dárkových předmětů. Z těch, kteří změnu deklarovali, jich 70 % snížilo rozpočet, nicméně druhým nejčastějším důvodem byla změna typu dárkových předmětů (43 %). Jen 17 % z nich uvedlo, že obdarovalo jinou skupinu než v minulosti. Zatímco dříve obdarovaní oceňovali nejvíce reklamní elektroniku (22 %) a o promo delikatesy byl nepoměrně menší zájem (16 %), výsledky současného průzkumu je katapultovaly na jasného favorita, a tedy na první místo (50 %). Sekundovaly jim „vždy vděčné“ kancelářské a psací potřeby (45 %) a vysoko se umístily i kalendáře a diáře. Skokanem roku na 4. místě se staly ekologické a společensky odpovědné předměty, které uvedlo 36 % dotázaných. „Právě na ekologii a společenskou odpovědnost byl loni kladen velký důraz,“ konstatuje Andrea Vozníková, členka rady POPAI a Research Director ve společnosti InsightLab. Dále byla objektem zájmu elektronika, reklamní textil a předměty pro volný čas. Pozitivní zprávou je, že jen 17 % firem uvedlo, že změnilo dodavatele, přičemž důvodem byla lepší cena a kvalitnější nabídka. Důležité je ovšem číslo 83, což je procento respondentů, kteří zůstali věrní jejich dodavatelům. Pozitivní je i fakt, že 61 % procent dotázaných počítá na dárkové předměty se stejným rozpočtem, a 7 % plánuje dokonce vyšší výdaje než loni.
Obaly si zaslouží druhý život
Jedním z inovativních projektů se stal dárkový box kočičího krmiva Brit care. Ten ve spolupráci pro společnost Vafo Praha vyrobila firma Thimm Obaly. Z této prezentační dárkové krabice se po vybalení vzorků krmiva stane hračka pro kočky. Jde o krabici z vlnité lepenky, která je opatřena výseky ve tvarech, které se pojí s již používanými symboly výrobce krmiva. Skrze ně se krabice naplní hračkami a pamlsky, které následně kočičí mazlíčci těmito otvory „loví“ a hrají si s nimi. „Obal je z vlnité lepenky a po tom, co splní svoji funkci transportního obalu, se nevyhodí, ale darujeme mu druhý život, a to ve formě hry pro kočky. To je možné díky promyšlené konstrukci, digitálním technologiím a zejména díky laserovému výseku,“ popisuje Leoš Máslo, Project Manager POS & POP, Thimm Obaly. Obecně je podle něj zadavatelé od současných obalů požadují, aby byly ekologické a s možností jejich druhotného využití. Čím dál víc poptávají materiály, které jsou recyklované, recyklovatelné a které splňují zásady udržitelnosti. A co k tomuto druhu dárkového balení vedlo zadavatele? „Díky covidovému dění jsme i my začali klást důraz na oblast 3D reklamy, a to formou takzvaných launch boxů, což nám pomáhá otvírat dveře nejen k našim B2B partnerům, jako jsou distributoři, ale také k samotným koncovým zákazníkům. Zmíněné boxy si již velmi dobře vedou v České republice i některých dalších zemích, mírně změněná varianta je již v přípravě pro Německo,“ konstatuje Milan Rytíř, Trade & Export Marketing Manager, Vafo Praha.
Do budoucnosti s ekologickým materiály
Pro firmu Generali Českou pojišťovnu představují reklamní předměty součást marketingového mixu. Nejúspěšnější jsou stále drobné předměty, jako propisky, žetony do nákupních vozíků, reflexní pásky nebo šňůrky na krk. Náš katalog zůstává prakticky stejný, přestože jej ovlivnilo dění kolem koronaviru. Jeho základem jsou již zmíněné předměty, dále sezónní produkty a také nářadí. „Velkou roli hraje nízká pořizovací cena a praktičnost předmětu. V prvních dnech covidu proto byla velká poptávka po dezinfekci a ochranných prostředcích. Na léto se zaměřujeme na volnočasové aktivity. Loni jsme také poprvé vytvořili ucelenou nabídku takzvaných VIP dražších předmětů, jako jsou kosmetické sady a nápojové sety, které se setkaly s velkým ohlasem a které tvořily dvacet pět procent našeho prodeje,“ podotýká Otýlie Suchá, Marketing Specialist, Generali Česká pojišťovna. Z hlediska trendů firma pozoruje důraz na digitalizaci a ekologickou zodpovědnost. „Věřím, že do budoucna budeme vyrábět reklamní předměty z lokálních rozložitelných materiálů a budeme se řídit heslem Kvalita nad kvantitou,“ dodává Otýlie Suchá.
Nejlepší věci můžou být i zadarmo
Jak ukázala spolupráce partnerů v oblasti reklamních předmětů pro DEBRA ČR, pro dobrou věc mohou vznikat prakticky zadarmo. DEBRA ČR se zabývá hájením zájmů a podporou pacientů s nemocí motýlích křídel, a proto si velmi cení toho, že celý výtěžek z prodeje reklamních triček může věnovat na charitativní činnost. Ta spočívá mimo jiné v provádění osvěty a vysvětlování, že lidé trpící touto nemocí jsou citliví na jakýkoli silnější dotyk. Ve spolupráci s partnery proto vznikla trička „Nadotek“, která mají šev nikoliv uvnitř, jak jsme zvyklí, ale venku, aby na těle netlačil. Stejně tak cedulky s informacemi o výrobci a péči o tkaninu, které většinou odstříkáváme, aby nás za krkem nedřely, jsou umístěny a přišity zvenčí, a to navíc ve větší a nápadnější velikosti. „Trička se nám velice osvědčila jako nástroj pro osvětu, protože se často stává, že vás někdo upozorní, že máte tričko naruby. Vy ale můžete odpovědět, že nemáte tričko naruby, ale Nadotek. A zatímco kalendář si domů pořídíte jen jeden, tričky můžete vybavit všechny členy rodiny,“ popisuje Magda Hrudková, zakladatelka DEBRA ČR. Trička dodává firma Malfini a grafiku navrhuje ikona českého módního návrhářství a vedoucí Ateliéru oděvů a obuvi UMPRUM Liběna Rochová ve spolupráci s Lukášem Musilem.
Pavel Neumann
© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.cz | Webdesign & SEO | Build on ReflexCMS