Nové formy komunikace v prostředí out-of-home digitálních médií

Vloženo: 19.7.2010

Pohled na nové formy a možnosti digitálních prostředků, efektivní obsah vysílání pro úspěšnou digitální komunikaci, dopady digitalizace TV prostoru na ostatní komunikační kanály…tyto a další aktuální témata v oblasti out-of-home digitálních médií nabídl program účastníkům nedávné odborné konference pořádané společností MEDIATTA ve spolupráci s asociací POPAI CENTRAL EUROPE.

Digitální média – trend v marketingové komunikaci

„V důsledku významného rozvoje projektů digital signage na našem trhu se vyvíjejí i pozitivní postoje majitelů prodejních míst a zadavatelů reklamy vůči tomuto novému komunikačnímu kanálu. Ale i přes nesporné výhody a nové možnosti, které digitální média poskytují, je třeba dále zlepšovat komunikaci se zadavateli, aby dokázali co nejefektivněji využít tato média v rámci komunikační strategie své společnosti, “ uvedl Michal Augusta, ředitel společnosti CZ-Visual Impact a.s. a garant sekce POPAI CE pro digitální komunikaci.

Jaké nové možnosti komunikace nám digitální média nabízejí?
Jedním z nejvýraznějších benefitů projektů DS  je flexibilita těchto komunikačních prostředků, která umožňuje provádět změny či úpravy v průběhu celé kampaně a podporuje kreativitu projektu.
Prostřednictvím digitálních projektů lze zadavateli či majiteli sítě nabídnout službu šitou na míru a v průběhu kampaně tuto službu adaptovat dle jeho požadavků.
 
Projekty digital signage umožňují získání statistik -  dat po skončení kampaně nebo v jejím průběhu, například údaje o početnosti či chybovosti vysílání konkrétního reklamního spotu, což  přispívá k optimalizaci dané kampaně.
Díky své dynamičnosti digitální média upoutávají významným způsobem pozornost a v prostředí, kde se nacházejí, patří k nejatraktivnějším prvkům. Jsou schopna oslovit cíleně
velké množství spotřebitelů na konkrétních místech s vysokou frekvencí lidí.

Digitální projekty přinášejí důležitou úsporu produkčních a distribučních nákladů, a to díky tomu  že celá komunikace kampaně  je řízena centrálně,  a daný reklamní spot je  tedy vysílán a distribuován  z jednoho místa na všechna místa určení.  Tím odpadají náklady spojené s cestováním na jednotlivé lokality a další náklady související se servisem tohoto typu, včetně úspory tisku letáků, plakátů atd.

Jaké předpoklady by měl projekt digital signage splňovat, aby byl úspěšný?
K hlavním faktorům, které významně ovlivňují úspěšnost digitálních projektů, patří výběr atraktivního místa pro umístění zobrazovače, velikost obrazovky, která musí být v kontextu s daným místem co nejefektivnější a nejvhodnější.
Na úspěšnost projektu má vliv dobrá obchodní činnost ve formě kvalitní obchodní argumentace podložené daty a dalšími informacemi, které přesvědčí zadavatele reklamy o tom, že investice do digitálního média je správná. S tím souvisí i správně nastavená cena, správně nastavená délka kampaně i délka reklamního spotu. Velmi důležitá je spolupráce se zadavatelem z hlediska rozpočtu, plánování, doplnění komunikačního mixu a z hlediska správného obsahu sdělení s ohledem na dané prostředí. 

Jaká existují data o digital signage a s jakými daty provozovatelé pracují?
Jedním z příkladů dat, se kterými v současnosti provozovatelé nebo obchodníci pracují, jsou výsledky průzkumu, který realizovala agentura Factum Invenio v rámci projektu YourTV.
Průzkum ukázal, že 71 % respondentů zaznamenalo reklamní a informační panel (obrazovku) a 37 % z těchto zákazníků si zapamatovalo či zaregistrovalo konkrétní reklamu vysílanou na tomto panelu. Dále bylo zjištěno, že 76 % respondentů se digitální mediální nosič líbí a 23 % respondentů uvedlo, že krátí čas při čekání ve frontě.  Zákazníci by na těchto typech nosičů nejvíce uvítali informace o akčních slevách a cenách v marketu – 21%.
Nejvhodnější umístění těchto panelů je u pokladen (43 %)  a u vchodu (37 %).

Pro získání jednoznačných argumentů o efektivitě projektů digital signage je však nezbytné, aby se  měření efektivity digitálních médií  posunulo do fáze získávání tvrdých dat, tzn.  údajů o  úrovni a změnách prodejů v závislosti na vlivu digitálních médií.


Efektivita digital signage: vysoká zapamatovatelnost reklamního sdělení a vybavitelnost značky

Nový výzkum agentury GfK, který byl realizován pro společnost Screenet, potvrdil, že komunikace prostřednictvím digitálních médií zajišťuje až 7x vyšší zapamatovatelnost  reklamního sdělení a vysokou vybavitelnost značky, 81 % respondentů bylo schopno rozlišit v kampani daný produkt a popsat, co přesně na obrazovkách vidělo. 
 
„Pro efektivní zásah s zvýšení pozornosti zákazníků  je třeba, aby vysílaný obsah byl kombinací komerčního a nekomerčního vysílání, to znamená zpravodajství, politické zprávy, formy interní komunikace- hry,“ zdůraznil Jan Franěk ze společnosti Screenet, která je vlastníkem  velkoplošných digitálních billboardů v Praze situovaných  u velkých obchodních center, na  pěších  zónách a  u frekventovaných dopravních uzlů (Palladium, Europark Štěrboholy, Palác Flóra, Tesco Národní třída,  Černý Most).
Testy efektivity umístění jednotlivých obrazovek ukázaly, že obrazovky v uvedených lokalitách jsou účinně vystaveny pro zásah pasantů pěších i motorizovaných.

„Některá komunikační média budou stále vykazovat vysoký účinek dopadu reklamního sdělení především v nákupních centrech a v místech, která lidé pravidelně navštěvují nejen  za účelem nákupu, ale i k návštěvě příjemného prostředí, prohlédnutí výloh, k návštěvě kina atd.“ , dodal k projektu J. Franěk
 
Podpůrnou a velmi populární technologií  pro  obrazovku  je technologie bluetooth, kterou Screenet aktivně využívá, např. na obrazovkách v Tescu na Národní třídě a na Floře. Obrazovka je schopna pomocí této technologie vysílat krátká sdělení  na mobilní telefony, přenáší obrázky i textová sdělení a svým obsahem láká k návštěvě obchodního centra. Společnost připravuje též strategii využití bluetooth v místě prodeje, kdy indoorová technologie bluetooth má za cíl zaujmout lidí, kteří se pohybují uvnitř centra, a fungovat i jako navigace. Jde o nový typ komunikace, který je v současné době testován, tato technologie by měla zajišťovat doručitelnost sdělení až do vzdálenosti 1 km.  

Z průzkumu vyplynulo, že čas, který je návštěvník ochoten věnovat reklamě na digitálním médiu, je až 150 x delší, než čas, který zákazník věnuje statické venkovní reklamě.
 
Dle průzkumu, kterého se zúčastnilo 1400 respondentů, osloví současná síť Screenet  každý den v průměru 131 tisíc lidí a 4.000.000 lidí za měsíc.

„Digitální média jsou v současnosti považována za nejvýraznější komunikační kanál v místě prodeje, který zároveň výrazně podporuje zapamatování reklam komunikovaných jinými kanály,“ uzavřel svou prezentaci J. Franěk.


Větší váhu bude získávat oslovení zákazníků v místě prodeje

O dopadech digitalizace TV prostoru na ostatní media, ale také o vlivu současné krize na oblasti médií hovořil Martin Nováč

Kontaktujte nás

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS