Tendrujete POP?

Vloženo: 28.2.2014

Zadáváte poptávky na design? Potřebujete pomoci s hodnotícími kritérii? Nevíte, jak se tendr vypisuje? Na co si dát pozor při výběru dodavatele? Kolik mě to bude stát času a peněz?

Na tyto a podobné otázky nabízí odpověď asociace POPAI CE v rámci nové iniciativy „Podporujeme český design“. Jejím cílem je usnadnit zadavatelům proces zadávání návrhů na nové projekty komunikace v prodejních místech,  pomoci  řešit  problémy  v této oblasti  a  přispět  k celkovému  zvyšování úrovně designu ve prospěch zadavatelů a  našeho trhu.

Radomír Klofáč, který je  vice-prezidentem  asociace POPAI Central Europe a zároveň garantem této iniciativy, objasňuje časté otázky, které se v souvislosti se zadáváním projektů a tvorbou designu vyskytují. 

Kdy potřebuji vlastně vypsat tendr?

Někteří zadavatelé ho vypisují kvůli splnění ISO norem, jiní ho potřebují kvůli nejlepší nabídce. Často se stává, že zadavatel potřebuje v podstatě poradit a očekává řešení od více firem s tím, že využije jen jedno.  Podstatou tendru je ale najít nejlepší řešení. Obvykle znamená pro spousty firem tendr = boj o cenu.

To se asi dodavatelům nelíbí?

Dnes mi to připadá spíše úsměvné, ale je to tvrdá pravda. Úsměvné mi to připadá hlavně proto, že mám velké zkušenosti s tendry, kdy hlavním kritériem byla cena a na začátku to vypadalo jako velká úspora na straně zadavatele. Na konci to byl velký průšvih. Hodnotící kritéria jsou totiž alfa-omega všech tendrů. Bohužel ne všichni si to uvědomují a ve většině tendrů jsou často velice hrubé chyby. Na naší straně plně respektujeme neznalost oboru a plně chápeme, že klient není povinen znát všechna úskalí dané činnosti. Z tohoto důvodu s asociací POPAI CE školíme lidi, abychom těmto situacím předcházeli a poskytli všechny možné informace.

Přece není možné dát návod na všechny tendry?

Není. Stejně tak i tvrdíme, že ideální Brief (zadání) neexistuje. Zpracovali jsme ale návod se všemi oblastmi, které by měl tendr resp. zadání tendru POP prostředků obsahovat. S trochou fantazie je použitelný pro všechny tendry.  Jen s jasným zadáním a jasnými hodnotícími kritérii je možné vedle sebe položit nabídky několika firem a porovnávat je.

Kde ten návod najdeme?

Návod je na stránkách POPAI CE (www.popai.cz – v sekci Významné projekty).

Jak dlouho trvá tendr?

Na to není jednoznačná odpověď, ale je to v řádech týdnů. Samozřejmě je to podle rozsahu předmětu. Tendr na stojan nebo jednorázový POP prostředek lze připravit do pár dnů. Na nabídku bychom měli dát firmám alespoň týden. Po celou dobu je nutné, aby byl na telefonu profesionál, který o věci ví vše a je schopen  odpovídat na dotazy.  Za férové považujeme takové  chování ,  kdy má-li  někdo dotaz a je z něj nějaký výstup, pak  by ho měli dostat všichni účastníci. Tendr na interiér provozovny nebo většího celku se bude připravovat několik týdnů a první nabídka by měla dorazit nejdříve za dva týdny. Zde jsou obvykle vhodná vícekolová řešení.  3D design stojanu se tvoří v řádu dní, provozovny, shop-in-shopy by měly mít dostatek času na ověření informací a potřebují většinou 10 dnů a více. Kdo je profesionál a nabízí návrhy, které mají vyhrát,  na vlastní náklady absolvuje  tzv. store-check,  neboli  se zvedne ze židle a jde  zjistit do terénu,  jak to chodí.  To sice trvá nějaký čas a stojí nějaké peníze, ale výsledkem je skutečnost, že jste se dostali o krok dále před klienta a on vás začne respektovat. Také mu nabídnete rovnou v prvním kole to, co požaduje. Věřte mi, že informace, které klientovi předáte, budou vždy přínosné, protože vy na celou věc hledíte nezaujatým pohledem a navíc jako tvůrci budoucího zlepšení.

Kolik tendr stojí?

Takový tendr, který stojí za dobrý výsledek, stojí čas i peníze. Čím více času investujete do přípravy tendru, tím lepší, přesnější a levnější dostanete výsledek. Výsledkem tendru na POP jsou prostředky, které zadavateli vydělávají peníze. Proto je dobré neúspěšným ukazatelům platit alespoň skicovné. Všichni tak budou plně motivovaní a zadavatel dostane lepší výsledky. Skicovné na stojan stojí obvykle v jednotkách tisíců. 3D design stojí např. v rozmezí od 3 000 do 20 000 Kč.  Design provozovny stojí desítky až stovky tisíc. Většinou cenu ovlivňuje prodejní komodita, náročnost a počet provozoven.  Častým jevem bývá, že vítězná firma obchod i realizuje a nepožaduje platbu za design. Ty ostatní by měly dostat zaplaceno minimálně skicovné nebo první 3D návrhy. Pokud ale v tendru není nic kreativního a jedná se jen o nabídku na servis nebo montáže, neplatí se nic. Tvůrčí činnost musí být ale vždy odměněna. Jen tak bude vždy dobrá.

Jak je to s autorskými právy?

Vytvořené autorské dílo je podle českých zákonů vždy autora. To, že je uhrazena cena za design,  ještě neznamená, že jste vlastníky práv. Ty musí být jednoznačně ošetřeny dohodou. Pokud tomu tak není , jsou vždy autora.

Jaká jsou hodnotící kritéria pro POP prostředky?

Nejdůležitějšími kritérii POP jsou: Podstata věci (funkčnost) , Inovace , Výjimečnost , Jednoduchost, Emoce, Realizovatelnost  a Přijatelná cena. Při vypisování tendru je důležité se zaměřit na jasné zadání toho, co musí každý povinně splnit a co je navíc. Jinak se z vyhodnocování zblázníte. Slušná firma by měla klientovi se zadáním pomoci i s vědomím, že budou s tímto zadáním oslovené i jiné firmy. Je to jen výraz čisté profesionality.

Co byste popřál závěrem oběma stranám tendru?

Závěrem přeji všem firmám na jedné i druhé straně hodně možností realizace, férového chování a inovačních nápadů. Nezapomeňte, že cena není vše a nejvíc prodávají emoce. Pokud potřebujete pomoci se zadáním tendru, nebojte se obrátit na POPAI CE nebo přímo na mě.

   

Kontaktujte nás

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS