Asociace marketingu v místě prodeje POPAI ve spolupráci s mediální agenturou OMD Czech již osmým rokem zveřejňuje výsledky projektu monitoringu investic do komunikace v místě prodeje. K dispozici jsou tak v Česku informace o objemu investic do in-store komunikace v letech 2010 - 2017 a také informace o jejich struktuře.
Sběr dat probíhá kontinuálně od jara roku 2010 na třech různých úrovních, které měly za cíl zmapovat investice do produkce reklamních médií v místě prodeje. Celkovým objemem trhu in-store reklamy rozumíme finanční objem reprezentovaný reklamními nosiči vyrobenými společnostmi se sídlem v ČR a objemem dovezených POP prostředků ze zahraničí na náš trh.
V současné době většina FMCG společností svá POP zadává a vyrábí na lokálním trhu a zároveň sami neexportuji do jiných regionů. Nejčastější výjimkou je Slovensko, u kterého je obvyklé, že některé nadnárodní společnosti vyrábí a dodávají na tento trh POP media přes české pobočky.
Celkový objem investic do reklamy v místě prodeje vznikl součtem tří částí monitoringu. Celkový finanční objem investovaný do produkce prostředků reklamy v místě prodeje za rok 2017 v České republice tvořil 7,85 miliardy Kč. V roce 2017 tak došlo k přibližně 5% nárůstu oproti hodnotě z roku 2016.
Bohužel na trhu neexistují srovnatelné informace o investicích do produkce v ostatních mediálních kanálech. Ty jsou však v in-store komunikaci výrazně dominantní. Přímé srovnání investic do produkce POP komunikace s celkovými investicemi do ostatních médií je proto obtížné. Pro orientační představu uvádíme v tabulce níže data z monitoringu inzerce od společnosti Nielsen Admosphere. Uvedené hodnoty vychází z btto, resp. z ceníkových cen bez běžně poskytovaných slev a bonusů. Některé mediální agentury a experti odhadují reálné, resp. netto investice na přibližně 40 -50 % z hodnot uvedených v tabulce. Srovnání těchto údajů o mediálních investicích s investicemi do produkce In-store komunikace z našeho monitoringu je proto pouze orientační.
Typem umístění, který reprezentuje největší objemy investic, s mírným nárůstem oproti 2016 jsou podlahové POP prostředky, které v roce 2017 mírně narostly na 38 %, následované regálovými POP prostředky s 25 %.
Dalším pohledem jsou produktové kategorie, pro které byly POP nosiče využity. Nejčastější produktovou kategorií jsou podle očekávání stále Potraviny s 23 % finančního objemu, následované Kosmetikou a drogistickým zbožím (13 %) a Nápoji (11 %).
Celou zprávu o výsledcích monitoringu trhu reklamy v místě prodeje najdete v příloze.
Monitoring POP 2010-2017 (671,33 KB) |
© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.cz | Webdesign & SEO | Build on ReflexCMS