Digitální komunikace podporuje a mění Retail

Vloženo: 28.7.2023

Novinka POPAI CE

Další z řady seminářů uspořádaných asociací POPAI přinesl dílčí výsledky aktuálního výzkumu o digitální komunikaci. Jeho účastníci se mohli také seznámit s nejnovějšími trendy v oblasti digitálních technologií a s praktickými příklady jejich využití.

Zatímco v roce 2019, kdy se uskutečnil předešlý výzkum, si digitální technologie v POS své místo teprve hledaly, v současnosti se například digitální obrazovky staly běžnou součástí retailu. Covidová doba urychlila také nástup a používání dalších technologií, jako jsou samoobslužné pokladny nebo váhy, a realitou se u nás staly dokonce prodejny zcela bez obsluhy. Pro retailery se staly klíčovými mobilní nákupní aplikace, které jim už neslouží jako pouhý sběratel zákaznických dat, ale staly se plnohodnotným komunikačním kanálem. Podle Andrey Vozníkové, Research Director, InsightLab a prezidentky POPAI CE, je ovšem třeba u všech digitální prostředků ohlídat, aby jejich „interaktivita“ spotřebitele nezahltila.

 

Chuť zkoušet novinky retailu chybět nebude

Z aktuálního výzkumu vyplývá, že obrovský boom digitálních technologií bude pokračovat. „Společnosti jsou připraveny do digitální komunikace investovat, nicméně i vzhledem k současné situaci si budou vybírat, na které technologie se zaměří. Také zadavatelé budou mít chuť nové technologie zkoušet, ale můžeme očekávat tlak na výkon a efektivitu,“ podotýká Andrea Vozníková.  Kdo by si však myslel, že se kamenný obchod s klasickými POP materiály stane zastaralým a vše se bude odehrávat jen v digitální podobě, se mýlí. I on má stále svoji přidanou hodnotu a klasické POP prostředky v něm mají svůj význam.

 

 

Technologie, která šetří náklady i přírodu

Již z minulosti známe technologii elektronického inkoustu, a to například ze čteček elektronických knih. V retailu ji najdeme v elektronických cenovkách a v různých informačních panelech. Také ona prochází překotným vývojem, a jak vysvětluje Ladislav Marek, Senior Digital Manager, WELLEN, kromě zvětšování displejů u ní dochází ke zvyšování počtu zobrazovaných barev. Zatímco kdysi uměla zobrazit jen černou a bílou, na elektronických cenovkách dnes vidíme i další barvy: žlutou a červenou. Existují dokonce varianty, které dokáží barvy „míchat“, takže některé displeje zobrazí až 32 tisíc barev. Mezi největší výhody této technologie patří fakt, že spotřebovává energii jen ve chvíli, kdy se na displeji mění informace. Ten je také dobře čitelný i na přímém slunečním světle a jeho rozměry dnes dosahují až 42 palců. Obsah je možné řídit z centrálního místa, nevýhodou oproti LDC displejům je snad jen delší čas nutný pro změnu obsahu. Oproti LCD obrazovkám mají extrémně menší spotřebu elektrické energie, takže zanechávají výrazně nižší uhlíkovou stopu.

 

Projděte prodejnu dřív, než vznikne

Jak připravit prodejnu, tak, aby byla plná zážitků, a neplýtvat při tom penězi? Ještě před tím, než začne provozovatel stavět, bourat a případně znovu investovat, je možné návrh prodejny vytvořit ve virtuální realitě. „Je možné doladit barevnost, tvary, výšku i emoce. Jasné je také rozložení jednotlivých zón a lze se procházet v různých částech prodejny a vidět ji do detailů. Díky tomu vznikají další nápady a přicházejí nové myšlenky. Obrovskou výhodou je skutečnost, že se zadavatel po prodejně může ‚projít‘ prakticky z jakéhokoliv místa na světě, stačí se připojit přes tablet, počítač… A nejlepší zážitek samozřejmě poskytují VR brýle,“ podotýká Petr Hauner, Sales & Marketing Manager, MORIS design.

 

Multichannel, nebo raději omnichannel?

Společnost Bonami prodávající nábytek a bytové doplňky dokázala, že je možné propojit e-commerce a svět kamenného obchodu a působit přitom na zákazníka celistvě. Mnohé společnosti sice pro komunikaci se zákazníkem využívají různé kanály, ty jsou ale nezřídka navzájem oddělené, takže se zákazníkem pokaždé komunikuje někdo jiný. „My chceme, aby naši zákazníci dostávali ucelené informace, které pocházejí sice z různých zdrojů, ale navzájem se doplňují,“ říká Radek Hampl, Head of Retail, Bonami. To splňuje omnichannel, který všechny kanály propojuje. Díky službě Bonami asistent je společnost schopná komunikovat se zákazníky přes telefon, e-mail, video, SMS zprávu, live chat až třeba po WhatsApp.

 

S retailem i POS bude pomáhat AI

Digitální technologie představuje skvělého pomocníka nejen v prodejně, ale také v místech, kde může spotřebitel značku zažít. Skvělým příkladem je podle Davida Lesche, výkonného ředitele AV Media, Muzeum slivovice společnosti Rudolf Jelínek v Praze, které je digitálními technologiemi doslova nabito, přičemž významnou roli sehrává opět virtuální realita. Ve společnosti Lindex zase pro sdílení digitálního obsahu využívají LED stěny, díky kterým je možné návštěvníky efektivně informovat, aniž by bylo nutné připravovat tištěné materiály.

Podle Martina Richtera, spoluzakladatele společnosti Aignos, bude lidstvu a tvůrcům POS v budoucnu k dispozici také rychle se rozvíjející umělá inteligence, která se díky strojovému učení neustále zdokonaluje. Lze ji využít například pro práci s multimediálním obsahem, k návrhu konceptů, nicméně může pomáhat také zákazníkům s výběrem zboží.

Pavel Neumann

 

 

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS