Digitální technologie pomáhají prodávat i zvyšovat firemní kulturu

Vloženo: 20.1.2019

Praktickým příkladům a případovým studiím projektů a novinek digitální komunikace na českém trhu se věnoval seminář, který proběhl pod garancí sekce Digitální komunikace asociace POPAI CE.

Přednášející ukázali, jak je možné využít potenciálu nových digitálních technologií v retailu, jaké in-store digitální realizace fungují a jak se digitální komunikace může stát spojencem k dosažení firemních cílů.

Digitální technologie pronikají do našeho běžného života a nacházíme je i na místech, kde bychom je na první pohled nečekali.


Digitální technologie přijímají i přírodní lidé

Firma Biooo.cz se zabývá především prodejem přírodní kosmetiky a ekologické drogerie. Přestože hlavním mottem jejich pracovníků je slogan Milujeme život a vše přírodní, při rozvoji firmy hrají významnou roli digitální technologie. Podle Jolany Hrochové, architektky prodejen této společnosti, jsou zákazníky velmi dobře vnímány, protože jim umožňují rychleji a pohodlněji nakupovat. Většina prodejen tohoto řetězce je však malého formátu, a aby mohla firma úspěšně růst, bude třeba je digitalizovat a sjednotit tak, aby mohly být centrálně spravovány. K dosažení tohoto cíle firma si přizvala společnost Pixatory, která je součástí koncernu Etnera Group a která jí poskytuje potřebné technologie. Jako studijní podklad nyní slouží pobočka v pražském obchodním domě Kotva, z které budou získaná data analyzována a poznatky aplikovány i do dalších prodejen sítě, včetně e-shopu.


Díky datům je možné optimalizovat

Pro získávání prodejních dat, která poslouží mimo jiné jako základ pro rozhodnutí, které zboží se bude prodávat a které ne, slouží čidlo na nákupních košících. Z takto získaných dat je možné analyzovat pohyb zákazníků po prodejně a zjistit místa s vysokou či naopak nízkou koncentrací pohybu po prodejně. Jedním z výsledků je heat mapa, která tento pohyb zakresluje. Na základě těchto dat je možné upravit rozmístění zboží tak, aby místa, kudy zákazníci prakticky nechodí, vůbec nevznikala. „Do budoucna počítáme i s 3D variantou mapovaní, takže dokážeme zjistit, do jaké police v regálu sahá. Díky novému skladovému systému pak budeme moci evidovat, kolik je zboží v regále, a případně jej okamžitě doplnit,“ naznačuje Jolana Hrochová. Dalším výstupem je graf, který po půlhodinách popisuje chování zákazníků. Z něj je mimo jiné možné vyčíst rychlost nakupování, tedy to, zda má zákazník na nákup čas a užívá si jej, nebo naopak spěchá. „To pak bude možné využít například při práci s reklamou. V době oběda, kdy zákazníci jen proběhnou, je tak nebudeme zatěžovat sofistikovanou reklamou, zatímco o půl šesté jim bude moci nabídnout víc,“ vysvětluje Jolana Hrochová.


Digitalizace pomáhá s firemní kulturou

Díky moderním technologiím je možné velmi přesně zacílit nabídky, které se tak doslova stanou personalizované. Díky kamerám a softwaru bude do budoucna v prodejnách možné zjistit, kdo se v nich právě nachází. Tato technologie dnes dokáže rozeznat jak pohlaví zákazníka, tak také barvu jeho vlasů, případně vousů a relativně přesně určit jeho věk a podle úsměvu odhadnout i jeho náladu. „Rádi bychom tak například blondýnám nabídli produkty určené výhradně na blonďaté vlasy či nabízeli slevu těm, kteří se na nás usmějí,“ popisuje Jolana Hrochová. Díky centrální správě displejů bude také v době, kdy se sice ještě neprodává, ale prodavačky jsou již v prodejně, promítat jim vzdělávací a motivační bannery a videa. Pro zákazníky introverty, kteří neradi hovoří s prodavačkami, firma plánuje zřízení kiosků, v kterých získají nejen informace o produktu, ale také pozici, kde v prodejně vybraný produkt najdou fyzicky. Jak Jolana Hrochová dodává, tyto technologie by neměly přinést pouze optimalizaci sortimentu a zvýšený prodej TOP položek, ale také zlepšit firemní kulturu.


Důležitý je přínos, nejen náklady

Podle Davida Lesche, výkonného ředitele společnosti AV Media, dnes retaileři stále příliš přemýšlejí nad investicemi a náklady, místo toho, aby přemýšleli nad příležitostí, jak díky digitální reklamě zvýšit své příjmy a výnosy. Připomněl, že digitální technologie jsou již dnes naprosto běžnou součástí života, čemuž je zapotřebí se přizpůsobit. Za velmi úspěšný je možné považovat projekt v prodejnách Geco Tabák, který běží již devátým rokem. Zatímco v počátečním stadiu v nich fungoval jeden digitální citylight, dnes jsou prodejny i přes jejich relativně malou plochu vybaveny také obrazovkou u pokladny a zobrazovači v regálech. „Jednotlivě na každý z nich jsme schopni vyslat obsah. Na jedné straně je to velmi náročné, na druhé straně také velmi výhodné, protože jde o uzavřený okruh. Marketér tak má k dispozici data, co se na který zobrazovač kdy vysílalo a jakou to mělo následně odezvu,“ popisuje David Lesch. Jak dále dodává, tyto plochy je možné pronajímat partnerům, což obchodníkovi generuje další příjmy. Tato média se tak stávají novou službou a novým zdrojem peněz.


Využijte potenciálu inteligentních technologií!

Digital Signage umožňuje reagovat rychle a snižovat náklady na tisk a distribuci nejen v klasickém retailu, ale jak dokládají slova Ondřeje Svatoně, manažera marketingové komunikace Moneta Money Bank, také na pobočkách banky. Ty jsou v Monteta Money Bank vybaveny 32″ obrazovkami, na kterých je zobrazován aktuální kurzovní lístek, 55″ obrazovkami s dalšími nabídkami a pro zábavu a zpříjemnění chvil při čekání jsou určeny zákaznické tablety. Celý systém běží na principu cloudu, takže jej lze v případě potřeby obsluhovat například i z mobilního telefonu. Díky pokročilým nástrojům lze přesně diagnostikovat, jaký obsah kde právě běží, a vyhodnocovat tak výsledky. „Při umisťování obrazovek jsme díky oční kameře například zjistili, že obrazovka umístěná nad schody naprosto unikala pozornosti návštěvníků, protože se věnovali tomu, aby na schodišti nezakopli. Záznamy dále prozradily, že médium naopak velmi dobře funguje u vchodu. Měření však také prozradila, že i když se obrazovka nachází dostatečně dlouho v zorném poli odcházejícího klienta, je její provoz prakticky zbytečný. Jakmile totiž transakci v bance ukončí, nic dalšího jej již nezajímá,“ popisuje Ondřej Svatoň. Digitální systém si klade za cíl nejen zvýšit návštěvnost poboček, ale také zvýšení počtu transakcí a především vytvoření příjemného prostředí. „Lidé se stali slepými k běžným komunikačním prostředkům, které banky běžně využívají. Využijte proto výhody inteligentních, flexibilních a citlivých technologií, které nám pomohou chovat a komunikovat chytře ‒ místně, sezónně a takticky,“ nabádá Martyn Cox, Managing Partner společnosti Hullabaloo.

 

Pavel Neumann

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS