Retail jako součást komunikačního mixu je aktuální, stále sílící trend. Využití této příležitosti se nabízí zejména v České republice, kde podle výzkumů POPAI SES (7/2016) existuje v porovnání s ostatními zatím měřenými zeměmi světa nejvyšší míra impulsního rozhodování na místě prodeje - až 87 % zákazníků je ochotno nakoupit na základě prostředí a přímé komunikace v provozovně. Pro úspěšná retailová řešení proto platí obdobná pravidla jako pro ATL, BTL, digital nebo PR komunikaci. Plus jedno - asi nejdůležitější - navíc: táhnout za jeden komunikační provaz.
Tajemství synergie kromě mixu nástrojů spočívá v propojení, vzájemném respektu značky a komunikace, jednotném obsahu sdělení ve všech kanálech a spolupráci tvůrců všech typů řešení. Pojďme si připomenout stěžejních 5P, pravidel, která pomáhají značkám integrovaně komunikovat.
1/ Proaktivně nastavit efektivní důvod
Proaktivní, nikoli reaktivní. Přinést řešení, vyvolat a ihned uspokojit potřebu ještě dříve, než by na ni zákazník přišel sám. Takový retail očekávají dnešní zákazníci a pro nastupující generaci Z bude ještě důležitější. Dělat něco jen pro vykázání aktivity je v éře bedlivého sledování rozpočtů sebevražedné stejně jako bezmyšlenkovité napodobování aktivit konkurence. V jedné z dnes již právem téměř zapomenutých fint reklamy raného divokého kapitalismu se říkalo “povozit se na vlně”, což v podstatě znamenalo, že když jednička na trhu vytvořila a silnými mediaspendy podpořila téma či sdělení, ostatní se s tím poté svezli pod hesly “máme skoro to samé - levněji” nebo “máme něco podobného - v akci”. Má to jeden háček. Nejsou devadesátky, produktově zaměřený trh už je minulostí. Dobrý důvod pro komunikaci poznáte jednoduše: je zároveň stejně dobrým důvodem pro zákazníky jít a nabídku využít. Pochopitelně se u toho chtějí bavit, vše mít ve více prodejních kanálech a s co nejmenšími bariérami. Pozornost ve světě přehlceném informacemi patří jen těm, kteří mají odvahu být v něčem první, nabídnout změnu, vylepšení, odlišnost, jinou cestu, silný příběh… Prostě vyčnívat z davu. Každá značka by měla mít své produkty, svůj segment zákazníků a svoje unikátní cesty, co nabízet a jak.
Článek, jehož autorkou je Linda Petrová, Creative & Strategy Director, WELLEN, byl zveřejněn v odborném časopise Brands & Stories. Celý text článku najdete v příloze.
Jak maximálně využít retail ke komunikaci (530,84 KB) |
© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.cz | Webdesign & SEO | Build on ReflexCMS