Každý čtvrtý zákazník se při nákupu řídí zvykem a neřeší příliš ceny, nabídku ani značky

Vloženo: 5.4.2018

Novinka člena POPAI CE

 

Podle studie GfK Shopper Typology se každý čtvrtý český zákazník řídí při nákupech hlavně zvykem - nakupuje „jako obvykle“ a neřeší příliš ceny, nabídku ani značky.

Naopak obávaných „vyzobávačů třešinek“, tj. lidí, kteří si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 procent. Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat – přitom mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 14 procent. Podle studie GfK Shopper Typology se čeští zákazníci velice liší v tom, co od nákupu potravin očekávají a jak nakupují - podle toho se pak liší jejich vztah ke značkám, řetězcům a cenám.

Lidé jsou různí a chtějí různé věci, a to platí i při nákupu potravin a zboží denní potřeby. Obchodníci a výrobci ale nemohou vyjít vstříc každému individuálně, takže je třeba tuto rozmanitost zjednodušit.

K tomu slouží typologie zákazníků, která zdůrazní, co je při nákupu hlavní – a takových věcí už není příliš.

GfK Shopper Typology přináší přehledný obraz nákupního chování při nákupech potravin a zboží. Podle způsobu nákupu a hlavních očekávání dělí nakupující do 5 hlavních typů:

Podle studie GfK Shopper Typology se každý čtvrtý český zákazník řídí při nákupech hlavně zvykem - nakupuje „jako obvykle“ a neřeší příliš ceny, nabídku ani značky.

Naopak obávaných „vyzobávačů třešinek“, tj. lidí, kteří si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 procent. Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat – přitom mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 14 procent. Podle studie GfK Shopper Typology se čeští zákazníci velice liší v tom, co od nákupu potravin očekávají a jak nakupují - podle toho se pak liší jejich vztah ke značkám, řetězcům a cenám.

Lidé jsou různí a chtějí různé věci, a to platí i při nákupu potravin a zboží denní potřeby. Obchodníci a výrobci ale nemohou vyjít vstříc každému individuálně, takže je třeba tuto rozmanitost zjednodušit.

K tomu slouží typologie zákazníků, která zdůrazní, co je při nákupu hlavní – a takových věcí už není příliš.

GfK Shopper Typology přináší přehledný obraz nákupního chování při nákupech potravin a zboží. Podle způsobu nákupu a hlavních očekávání dělí nakupující do 5 hlavních typů:

 

 

 

   Název typu

 Co chtějí a jak nakupují

KVALITNĚ PRO RODINU 

 Chtějí kvalitu - nároční na zboží i prodejnu, méně cenově citliví

HODNĚ A VÝHODNĚ

 Chtějí levně velký nákup - nakupují autem velké koše a chtějí při tom ušetřit

 LEVNĚ A BLÍZKO

 Chtějí konkrétní výrobky za nízkou cenu - dělají malé nákupy, vybírají si akce

 ZE ZVYKU

 Chtějí jistotu - nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí, vyzkoušené výrobky

 RYCHLE!

Šetří čas - nakoupí kdekoli, jen to musí být rychle a musí tam mít všechno,
co je právě potřeba koupit

Odlišné nákupní postoje se promítají například do vztahu ke značkám. Nejde jen o to, že různí zákazníci preferují značky tradiční či moderní. Odlišná je i role značky v prodejně. Například pro typ RYCHLE! je rozhodující, aby byly oblíbené značky dobře viditelné a sloužily jako navigace při nákupu – rychlost a snadnost je tu podstatná. Pro KVALITNĚ PRO RODINU je určující velký výběr, značky hrají roli ukazatele kvality a pestrosti sortimentu. Naopak pro HODNĚ A VÝHODNĚ je zásadní vysoká hodnota za nízkou cenu a značkové zboží za akční či sníženou cenu je pro ně významnou motivací k nákupu,“ říká Zdeněk Skála, Research Director Retail & Shopper z GfK.

O studii

GfK Shopper Typology je volně prodejná studie, která nabízí komplexní segmentaci nakupujících na českém trhu s rychloobrátkovým zbožím. GfK Shopper Typology sleduje 5 nákupních typů, jejich nákupní styl, postoje k nakupování, motivátory a rozhodovací proces, preferovaná nákupní místa po formátech a po řetězcích, věrnost prodejnám, sociodemografický profil a tržní potenciál.

 

Pro více informací navštivte stránky http://www.gfk.com/cz nebo sledujte GfK na Twitteru: twitter.com/GfK_Czech.

 

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS