Nové pokladní zóny od Nestlé zvyšují prodeje cukrovinek o více než polovinu

Vloženo: 3.12.2018

Novinka člena POPAI CE

Nestlé realizuje dodávky pokladních zón do českých a slovenských maloobchodních prodejen. Obchodům nabízí pokrytí souvisejících nákladů a také výrazné zvýšení prodejů kategorie cukrovinek, které v testech dosáhly 57 %.

Realizaci více než 300 pokladních zón zajišťuje společnost Dago a do konce roku 2019 jich přidá další tisícovku. Nejvíce jsou zastoupeny prodejny Coop.

Projekt, který realizuje společnost Nestlé Česko a Slovensko ve spolupráci s českou firmou Dago, jasně ukazuje, že pokud je pokladní zóna modernizována na základě aktuálních trendů, může zvýšit prodeje celé sortimentní kategorii. Nové vybavení je umisťováno na Slovensku i v České republice a nejčastějším klientem je obchodní řetězec Coop. „Jedná se o flexibilní pokladní prodejní systém pro cukrovinky a žvýkačky, který je vždy uzpůsobený přesně podle specifik a potřeb dané obchodní jednotky,“ vysvětluje Marek Končitík, obchodní ředitel firmy Dago. Produkce započala před čtyřmi měsíci a do současnosti bylo instalováno více než 300 zón. Do konce příštího roku by mělo být nově vybaveno dalších 1000 pokladen. Základním materiálem je kov a nesvětelné obrandované prvky. „Výrazným rozdílem proti dosavadním zónám je jejich větší kapacita ve smyslu počtu druhů i množství produktů a jejich modernizované rozložení. Přínosem je větší výběr a také méně častá potřeba doplňování,“ popisuje Marek Končitík.


Cukrovinky mají velký potenciál

Z prodejních dat ze slovenského trhu vyplývá, že cukrovinky jsou největší kategorií v segmentu potravinového rychloobrátkového zboží a zaujímají 11% podíl s každoročním stabilním 1% růstem. Je pro ně typická vysoká impulzivita, denní konzumace a také se často nakupují jako dárek či pozornost. Ze zákazníků, kteří cukrovinku nakoupí, ji 74 % plánovalo nakoupit. Poměrně velká část z nich (34 %) se o nákupu konkrétního produktu rozhoduje až přímo v obchodě. Více než čtvrtina (26 %) z těch, kteří kupují cukrovinky, ale tento nákup provede zcela neplánovaně. „Z toho vyplývá, že v prodejně máme možnost ovlivnit až šedesát procent nakupujících zákazníků,“ konstatuje Patrícia Borárošová, Channel and Category Development Specialist Confectionery SK ve společnosti Nestlé. Věnovat pozornost správnému vybavení, které tento impulz podpoří, se tedy jednoznačně vyplatí.


Kategorie vzrostla o polovinu

Pro doladění konečné podoby nové pokladní zóny proběhl její test. Na základě prodejních dat byl po šesti měsících zjištěn nárůst prodeje z tohoto místa o 57 %. „Pozitivní vliv byl přitom patrný na cukrovinky všech dodavatelů, přičemž přínos na jednu položku činil průměrně třicet osm eur,“ konstatuje Patrícia Borárošová. Z měření dále vyplývá, že TOP 10 položek generuje až 69 % celkového prodeje.


Obchodník nemusí řešit náklady

Pokladní zóny byly pro každou prodejnu řešeny zvlášť a byly vybaveny menšími impulzními segmenty pro pultový prodej, většími segmenty umístěnými před pokladním pásem a také stojany, které se nacházely v blízkosti samoobslužných pokladen. Vždy byla instalována sestava, která rozměrově nejlépe vyhovovala konkrétnímu typu prodejny. „Jde o to, aby byl pokladní prostor využit co nejefektivněji, protože chceme dostáhnout růstu celé kategorie cukrovinek,“ konstatuje Patrícia Borárošová. Benefity, které přitom firma Nestlé obchodníkům nabízí, jsou následující: žádné náklady spojené s instalací a servisem, rychlá montáž díky variabilitě polic a jednoduchému sestavení. „Prodejny byly nejdříve opatrné, zkoušely nové pokladní zóny postupně. Brzy si všimly nárůstu prodejů a nechaly doinstalovat zbytek. Máme skladové zásoby a jsme schopni instalovat zóny do druhého dne,“ říká Marek Končitík.


Čekání nesmí působit negativně

Kromě běžného vystavení v regále či druhotného vystavení je pokladna další možností, jak zboží zákazníkovi nabídnout. „Je to specifické místo v prodejně, kterým projde v podstatě každý nakupující, zastaví se zde, případně čeká a má čas se rozhodnout. A hlavně dokáže aktivovat impulz především pro okamžitou spotřebu, rozšířit tak již naplněný nákupní košík a zároveň zpříjemnit zákazníkům čekání a přispět tak k celkovému nákupnímu zážitku,“ podotýká Patrícia Borárošová.


Základní fakta:

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS