POPAI FÓRUM 2023: AI pro chytřejší retail

Vloženo: 6.12.2023

Novinka POPAI CE

Digitalizace, strategie pro obchod, využití dat, inovací i trendů, to všechno byla témata, kterými se zabývala odborná konference POPAI Fórum 2023. Hlavním tématem, které rezonovalo prakticky všemi přednáškami, byla umělá inteligence. Umělá inteligence nás sice v dohledné době nenahradí, ale je zapotřebí se s ní naučit pracovat. Protože nahrazeni by mohli být ti, kteří se s ní pracovat nenaučí.

 

Zrychluje známé procesy

Jak hned v úvodu konference upozornil Petr Kavánek, CEO & Co-owner Quant Retail, v současnosti nemůžeme od umělé inteligence očekávat, že za nás vyřeší vše nebo že bude veškerou práci odvádět za nás. Prozatím jde stále o technologii, která může pomoci svižně reagovat na již dobře známé situace z minulosti, na které my nemáme dostatek času. Typicky jde o forecasting, tedy vytváření budoucích předpokladů. AI tak může pomoci vytvořit předpověď poptávky po jednotlivých dnech pro tisíce produktů na stovkách prodejen, a to na základě faktorů, jako jsou historické prodeje, síla dne v týdnu, část měsíce (před výplatami nebo po nich), den v roce (svátky, back to school) nebo promoce. Al dnes umí také vytvářet planogramy a přizpůsobit je lokálním specifikům, díky čemuž je možné například dosáhnout až třicetiprocentního snížení nadzásob.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Technologie mnozí zákazníci ani nevnímají

Na to, jak technologie v současnosti pomáhají a budou pomáhat obchodu v budoucnosti, zaměřil svou prezentaci Jack Stratten, Head of Trends, Insider Trends, UK. Nicméně připomněl, že i když mnoho spotřebitelů už dnes komunikuje se značkami převážně elektronicky, až 83 % jich preferuje fyzický nákup v blízké kamenné prodejně, tedy pokud taková prodejna existuje. Současný spotřebitel technologie rád využívá a interaguje se značkami prostřednictvím různých kanálů. Zejména mladá generace ráda nakupuje podle videí a využívá technologie, které jim nabízený produkt personalizují nebo jim, jak je tomu v případě oděvů či dekorativní kosmetiky, ukáží, jak vypadá přímo na jejich postavě. Současní spotřebitelé tak vlastně nové technologie vůbec nevnímají, pouze je využívají. Prodejny se tak stávají místem zážitku, kde se zákazníci se zbožím seznámí, můžou se ho dotknout… a samotný nákup pak proběhne přes internet. Rozšiřování technologií nahrává jejich neustále klesající cena, nicméně jak Jack Stratten podotýká, pro jejich využití je nejdůležitější to, aby byly jednoduché na používání.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autonomní prodejny jsou dnes trendem

Automatizace či samoobslužné prodejny 24/7 jsou možná lék na nedostatek vesnických prodejen. Zatímco ještě před rokem byly zcela autonomní prodejny spíše vlaštovkami, dnes už jde o trend. „V současnosti jich je v Česku už třicet tři a každý měsíc se jich dalších pět otevírá,“ říká Pavel Kozler, jednatel KNOWINSTORE. Díky automatizaci a novým technologiím je možné v těchto prodejnách, které přes den fungují jako běžný obchod a mimo pracovní dobu se z nich stávají autonomní, dosáhnout nárůstu prodejů průměrně o 12 % a zvýšit ziskovost až o 60 %, k čemuž je třeba připočítat i úspory na mzdách. Do budoucna bude možné tuto technologii využívat nejen pro maloobchod, ale velký potenciál nabízí také v hotelnictví, v oblasti půjčoven, sportovních hal, knihoven, pro trafiky nebo komunitní centra. Již dnes je možné pro jejich rozvoj využívat dotační programy a pracuje se i na legislativě, která musí jasně vymezit pojem autonomní prodejna.

 

Díky AI budeme mít čas na kreativitu

Na právní problematiku, kterou se na konferenci zabývali také zkušení právníci, upozornila Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka AKA. Také ona se přidala na stranu těch, kteří jsou přesvědčení, že umělá inteligence lidem práci nevezme, ale patrně ji vezme těm, kteří se s ní nenaučí pracovat, protože budou nahrazeni těmi, kdo se s ní pracovat naučí. Veliká síla spočívá v nástrojích, které AI využívají, jako jsou například jazykové moduly nebo moduly pracující s vizualizací. Díky umělé inteligenci lidem odpadne „nudná a zdlouhavá“ rutina a zbude jim čas na přemýšlení a na kreativní práci. Je pak na konkrétním pracovníkovi, co z nabízeného pro svoji práci použije. S tím mimochodem souvisí i jedna z odpovědí na otázku, která se týká autorských práv. To, co vytvoří umělá inteligence, není z právního hlediska chráněno autorským právem. To se vztahuje pouze na díla vytvořená člověkem. Pokud je výtvor Al brán pouze jako inspirace pro lidského kreativce, který jej přetvoří podle sebe, je již výsledné dílo chráněno. Záleží nicméně také na konkrétních podmínkách, které si k jeho využití stanoví konkrétní nástroj pracující s Al.

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozor na sdílení firemních dat!

Jelikož jsou prozatím nástroje, jako jsou jazykové moduly generující text, generátory obrázků či videí, dostupné zejména on-line, zní doporučení odborníků nevkládat do nich žádná data či informace, které nechcete sdílet (s konkurencí), protože se na těchto datech neustále učí roboti. Také ve firmě by mělo být jasně stanoveno, co je možné „vypustit“ ven a co nikoli. Nezřídka se totiž stává, že někteří pracovníci tyto nástroje k práci využívají, a to díky soukromým účtům. Na trhu je nicméně možné najít bezpečné nástroje, které sice umělou inteligenci využívají, ale jejich systém je uzavřený a nehrozí tak riziko úniku citlivých informací.

 

Hlubší, častější a levnější analýzy

Díky AI  dnes můžeme provádět častější a hlubší analýzy, vytěžit více z již proběhnuvších výzkumů, sumarizovat dlouhé texty, predikovat zákaznické chování, simulovat oční kameru a mnohé jiné. Jak ale upozorňuje Hana Huntová, výkonná ředitelka SIMAR, vždy je třeba dávat pozor, na jakých datech byl nástroj, který k tomu využíváme, trénován, protože to značně ovlivňuje výsledek. U textových nástrojů je třeba mít na paměti, že si velmi často a velmi přesvědčivě dokáží „vymýšlet“, a proto musí lidé neustále uplatňovat své kritické myšlení. Al je stále pouze jeden ze zdrojů, abychom mohli být lepší. Poroste proto důležitost těch, kteří se naučí zadávat jí takové pokyny, aby zpětně poskytovala relevantní odpovědi. Vždy je navíc nutné dávat pozor na data, která jsou syntetická a která neprodukuje člověk. Protože důvěryhodný je v tomto případě pouze člověk, nikoli AI. Navíc, jak upozorňuje Linda Petrová, Strategic Planner, WELLEN, je třeba mít také na paměti, že Al nepociťuje radost a rozhodně nemá cit ani schopnost empatie pro řešení situací s klienty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pavel Neumann

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS