Různí lidé nakupují různě. Je proto důležité zjistit, jak se které skupiny chovají. Jedině tak je možné vyjít jejich potřebám vstříc a usnadnit jim nákupní misi, s kterou do prodejny přišli. Právě oni totiž představují klíčový zdroj růstu pro další roky.
Tradiční nástroje růstu, jako je expanze, promoce či zvětšování prostoru v prodejně, jsou již vyčerpány. Protože se nakupuje častěji a do menších košíků, nabývají na důležitosti malé prodejní formáty. Roste podíl privátních značek, což mimo jiné znamená, že výrobci těch tradičních mají v kategorii menší prostor, a dokonce se očekává, že některé z nich čeká vylistování. To všechno je současné prostředí českého maloobchodu, které přímo vybízí k otázce, jak získat nakupující na svoji stranu.
Způsob prodeje se změní
Jak na semináři Zaměřeno na shoppera, pořádaném letos v březnu asociací POPAI CE, zdůraznil Zdeněk Skála, research director Retail & Shopper společnosti GfK Czech, již v blízké budoucnosti poroste význam snadného a příjemného nákupu. To pro obchodníky představuje výzvu. Pokud budou chtít být úspěšní, budou muset zlepšit navigaci nejen v jednotlivých kategoriích, ale zaměřit se také na správný layout celé prodejní plochy. Navíc bude zapotřebí soustředit se pouze na relevantní sortiment, kterého je v současných prodejnách až příliš, takže pro nakupující při rozhodování představuje spíš stres. V této souvislosti lze očekávat snižování počtu položek. Nejdůležitější výzvou však pro obchodníky bude poznat své zákazníky. A ti se dnes již spíše než na jednotlivé spotřebitelské skupiny dělí na generace. Ty pak mají společné některé rysy, které si v průběhu života uchovávají.
Článek byl publikován v odborném časopise Zboží&Prodej. Celý text článku najdete v příloze.
Poznejte svého zákazníka (376,53 KB) |
© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.cz | Webdesign & SEO | Build on ReflexCMS