RETAIL a technologie - EuroCIS 2018

Vloženo: 26.5.2018

I na letošním EuroCIS 2018 byl velkým tématem bezobslužný nákup. Přestože už i v ČR není tento způsob nakupování novinkou a v jeho základní formě ho známe z Tesco, Globusu nebo aktuálně z Makra nebo Ikea, tak stále přináší prostor pro zlepšení. Jednou z obav při zavádění této technologie bylo její zabezpečení proti záměně zboží a případným krádežím. Vystavovatelé prezentovali řešení, jak podobné problémy za využití aktuálního vývoje na poli kamer a umělé inteligence co nejvíce omezit.

První cesta jde směrem, který využívá například koncept AmazonGO,  a to, že nakupující i zboží jsou sledováni pomocí čidel a kamer po celou dobu nákupu. Díky kamerám, čidlům a například RFID cenovkám, které lze sledovat po celé trase nákupu,  by se nemělo snadno stát, že se zboží těsně před pokladnou najednou “ztratí”.

Méně nákladnou cestou je vylepšení samotných samoobslužných terminálů, které v současných řešeních většinou spoléhají pouze na čtení čárových kódů a případně váhu produktů. Ve chvíli,  kdy je terminál vybaven více kamerami z různých úhlů, tak nejen, že umí rychleji načítat kódy ze zboží, ale zároveň umožňuje sledování rozměru zboží a také jeho vzhledu včetně etikety. Systém zároveň používá strojové učení a postupně sám vylepšuje schopnosti rozpoznávání zboží. To by mělo přispět k vyšší spolehlivosti a menší potřebě personálu. Pro představu můžeme uvézt, že v určité kombinaci a při přelepení kódu se pro dosavadní starší systémy jeví stejně láhev mléka jako láhev whisky a finanční ztráta na takové transakci je značná.

Zrychlené čtení kódů zboží i na standartních pokladnách s pokladními paradoxně přináší i případnou “komplikaci” pro obchodníky. Čtení produktů je tak rychlé, že zákazník nestíhá balit zboží. Pro opravdu rychlejší odbavení zákazníků se tak zřejmě bude muset upravovat plocha za pokladnou, aby byl prostor na balení pro více zákazníků najednou nebo zavedení jiného systému balení za pomoci asistentů, kteří nákup rovnou balí do tašek.

Našim klientům při implementaci vždy nové technologie představujeme jako nástroj. Technologie nemají nahradit prodejce, ale mají mu naopak ušetřit čas a umožnit, aby se více věnoval zákazníkovi a zlepšil tak jeho zážitek z nakupování. Takový zákazník bude loajálnější značce a bude se také raději vracet.

Využití nových technologií pro lepší servis zákazníkům

Mnozí návštěvníci konferencí se už mohli setkat s hloučky lidí u obrazovek s kamerou. I zde budila technologie rozpoznávání obličeje značnou pozornost. Základem, který právě na konferencích potkáváme,  je rozpoznávání pohlaví, přibližného věku a případně nálady. Zejména dámy jsou ochotny absolvovat i více pokusů a případně se vylepšit líčením, aby dosáhly co nejnižšího věku na obrazovce. V tomto případě jde spíše jen o zábavnou demonstraci technologie, která zároveň ukazuje na úskalí spojené s využitím umělé inteligence a vyhodnocování obrazu. Technologie samy už umožňují širší využití, než dovolují právní normy nebo obavy zákazníků. Všeobecně aktuální téma ochrany osobních údajů rozšiřování technologií omezuje, ale zároveň s vývojem mobilních telefonů se s nimi setkáváme stále častěji. Za běžné považujeme odemykání mobilního telefonu pomocí otisku prstu nebo nověji i jenom pomocí nasnímaní obličeje.

Nejhlubší integrace a stále větší rozšíření ukazovaly zejména firmy z oblasti Asie. Šíři využití můžeme jen závidět: kamery s vysokým rozlišením identifikují zákazníka už ve chvíli, kdy vstupuje do hotelu a recepční už zná jméno i detaily, než klient dojde k pultu. Při nastupování do letadla nepotřebujete boardingpass a stačí se jen u vstupu podívat do kamery a jít. Pokud se potřebujete rychle najíst, tak místo platby stačí jen úsměv a počítač dle fotky přiřadí útratu k vaší kartě.

Vraťme se ale k možnostem, které jsou aktuální v našem regionu. Pro základní sociodemografická data se dají kamery využít i u aktuálních systémů. Prodejcům pomáhá průměrný věk a pohlaví rozpoznaný kamerou u vchodu do obchodu lépe poznat zákaznické skupiny a dle toho upravit svoji nabídku zboží a služeb. Systém kamer vám dále pomůže sestavit heatmapu vašeho obchodu nebo nákupního centra a pomůže odhalit silná i slabá místa. Kamery připojené na modul strojového učení umožní lépe zacílit aktuální sdělení na příjemce. Digital signage obrazovka v reálném čase upravuje zobrazovaný obsah dle publika před obrazovkou. Dle pohlaví a věkové skupiny zobrazí jiné druhy zboží nebo upraví styl, jakým je produkt prezentován a zároveň měří, jak dlouho se kdo na reklamu díval. Britský řetězec čerpacích stanic například na jednotlivých stojanech zobrazuje individuální reklamu nejen dle pohlaví a věku, ale i denní doby. V době oběda připomene, že byste si měli koupit nějakou svačinu. V době těsně po pracovní době se připomene, jestli jste nezapomněli dokoupit nějaké suroviny na večeři. Některé značky zkoušejí i změny zobrazeného obsahu dle aktuální zachycené nálady. Další využití vidí značky například v rychlé identifikaci VIP zákazníků a upozornění personálu, aby klient dostal prémiový servis, i když přímo na dané pobočce ještě nikdy nebyl a to, aniž by se musel čímkoliv prokazovat. Mastercard pracuje na platbách pomocí obličeje snímaného mobilem nebo terminálem, takže lze v dohledné době očekávat rozšíření i této platební metody. Některé způsoby využití budou vyžadovat určité změny podmínek a právní souhlasy a je na značkách, aby byly schopny vysvětlit,  jaké benefity zákazník dostane výměnou za své osobní údaje. V historii byla často průkopníkem inovací touha po usnadnění a zvýšení pohodlí a právě to nám další adaptace moderních technologií může umožnit. Obchodníkům přináší lepší měření, analytická data a díky tomu možnosti lepších prodejů a zákazníkům relevantnější nabídku, snazší nákup a lepší zážitek.

Digitální cenovky

I na poli klasických cenovek se odehrávají změny a v testovacím provozu už jsou jejich nástupci i v ČR. Technologie E Ink, známá z elektronických čteček knih, spotřebovává energii pouze v okamžiku, kdy se mění obsah na obrazovce. Baterie v digitální cenovce tak může vydržet roky. Jasnou výhodou je bezdrátová vzdálená správa a navíc široká variabilita modelů pokrývá nejrozšířenější systémy regálů.

Kromě úspory času personálu prodejny systém umožňuje cenovku obohatit i o vizuál výrobku. Chytré kamerové systémy monitorující produkty na regálech zase mohou na dálku cenovce dát signál, aby zobrazovala informace jako: není skladem, právě doplňujeme a podobně. Systém dále automatizovaně umožňuje například zlevňovat čerstvé potraviny před koncem prodejní doby, aby se jich co nejvíce prodalo.

Některé modely jsou vybaveny i led diodou, která pomáhá navigaci při kompletaci objednávek u služeb jako iTesco, Košík a podobných. Systém sám nalezne nejrychlejší cestu prodejnou a pracovník kompletující zásilku je upozorněn blikající led diodou, kde přesně na regálu se nachází požadované zboží.

Technologie E Ink má určitá omezení v podobě barevnosti a rychlosti překreslování, a proto výrobci přichází i s novinkou v podobě lcd hran prodejních regálů, aby byla možnost digitální cenovky obohatit o signage prvky. Speciální lcd display je pak připravený do rozměru hrany regálové police a umožňuje kromě cenovek zobrazení i animací nebo promo videa, a to plnobarevně a ve vysokém rozlišení a navíc znovu s bezdrátovou správou obsahu. Na veletrhu tato novinka poutala pozornost a určitě i v prodejně zaujme, pokud vystavení produktu obohatíte o video z průběhu výroby, obrázky prémiových surovin a podobně. Jedním klikem také můžete okamžitě připravit lákavou akční nabídku nebo proměnit do animované vánoční dekorace.

 

Jiří Szántó

Interactive Retail Manager

WELLEN RETAIL EXPERIENCE

Článek vychází v časopise Brands & Stories 2/2018.

 

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS