Personifikace. Lokalizace. Individualizace.
RETAIL je konečně po právu chápán jako důležitá součást komunikačního mixu. Nemluvíme již pouze o „distribučním kanálu“, kde hlavním úkolem je zejména naplnit potřeby zákazníků, ale uvědomujeme si jeho sílu z pohledu schopnosti ovlivnit nákupní rozhodování a zásadní vliv na dnes i čím dál důležitější budování image.
RETAIL totiž neprodává pouze produkty nebo služby, ale v dnešní primárně cenově orientované době hlavně značku. Kvalita výrobku za rozumnou cenu je očekávána automaticky a pouze značka dokáže převážit onu pomyslnou misku vah při rozhodování, za co zákazník nakonec zaplatí.
Individuální cílení na zákazníky je proto jedním z důležitých trendů dneška. Přitom to není nic nového. Celý koncept Starbucks vlastně jede na individualizaci. „Coffee caramel frappuccino, tall, bez šlehačky, s sebou do sáčku pro Jessicu“ to je obvyklá objednávka pro mojí manželku. Velmi podobně začíná i McDonald v Hongkongu nabízet vlastní složení hamburgerů. To, co mohou mít všichni, už nikdo nechce.
Globalizace pomalu doznívá a klíčový důraz je kladen na identifikaci jednotlivce nebo komunity. Chceme mít vlastní originální brýle, balíček služeb nebo pouzdro na telefon. “One-of-a-kind”. A je to vlastně logické. Celý svět začal vypadat stejně. Pokud srovnáme downtown Šanghaje, Toronta nebo jakéhokoli jiného velkého města, je to všude stejná písnička. Stejné obchody, restaurace, auta. Vše na jedno brdo! A aniž bychom dávali dohromady nějaká hnutí, potichu v nás žije revolta, která čerpá z toho, co jsme zažili v dětství. Kde jsme vyrostli, co nás naši rodiče učili nebo k jakému místu máme blízko. Hodnoty jako já, my, spolu a dohromady jsou přesně to, čím jsme každý z nás jiný, ale čím jsme současně schopni identifikovat se s ostatními. Není to nic jiného než projev postmaterialismu, který vychází z Maslowovy hierarchie potřeb - naplnění hodnot vyššího řádu, tedy kvality osobního života v kvalitním, individuálně přizpůsobeném životním prostředí.
Tento vývoj předpověděl bohatnoucím společnostem již v 70. letech minulého století americký politolog Ronald Ingelhart. Pes si označkuje každý roh, sprejer „taguje“ svoje výtvory a my, kteří nechceme dělat ani to první, ani druhé chceme mít vlastní kecky, které si sami navrhneme a které, doufejme, nebude mít nikdo jiný. A přesně s tímhle pracují i retaileři a snaží se nás na tyto věci utáhnout. Někdy je to možnost vybrat si barvu nebo obal. Jindy je to sofistikovanější a používají nové technologie.
Článek, jehož autorem je Petr Šimek, Managing Director WELLEN a.s, byl publikován v odborném časopise Brands&Stories. Celý text článku najdete v příloze.
Stories_2017_01_POP_RetailTrendy_Nr1 (1,04 MB) |
© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.cz | Webdesign & SEO | Build on ReflexCMS